Voeding

In onze maatschappij en de planeet waar wij op leven, is voeding van groot belang.

Water en zonlicht = voeding voor bomen en planten
Benzine = voeding voor onze voertuigen
Wind = voeding voor een zeilboot
Water, brood, groentes, fruit, koek, boter, vis, rijst, pasta, vlees en nog veel meer = keuzes voeding voor de mens, om in leven te blijven.

De keuze voor een mens is enorm groot en wordt alsmaar groter. Belangrijkste voor een gezond leven is om uit te zoeken wat de juiste bouwstoffen zijn voor jouw lichaam.

Diverse mensen hebben mij enorm geïnspireerd en daar heb ik mijn eigen voedingspatroon ook op aangepast. Wat onder andere bestaat uit:

  • Groente (500 gram per dag)
  • Fruit
  • Kruiden en specerijen 
  • Eieren
  • Vis en schaaldieren
  • Wild en gevogelte
  • Noten en zaden
  • Basmati, zilvervlies rijst of quinoa 
  • Peulvruchten
  • Water en (kruiden) thee

Daarin is het belangrijk dat je gevarieerd eet en dat je kiest voor verse producten (niet of nauwelijks bewerkt) Waar mogelijk biologisch. Vermijd kunstmatige toevoegingen (waaronder E-nummers) en suikers. Beperk de voeding met bewerkte koolhydraten (koek, snoep, brood, pasta, frisdranken, vruchtensappen).

Juiste koolhydraten kan je halen uit:

  • Groente
  • Seizoen fruit
  • Peulvruchten, knollen, bollen, wortelen, noten, zaden en volkoren granen (zetmeel)
    • Basmati rijst
    • Zilvervliesrijst
    • Quinoa
    • Haver
    • Boekweit
    • Amaranth

Wil je meer weten over voeding of een schema hebben gemaakt op jou als persoon, dan kunnen we dat 1 op 1 gaan bespreken.